A különleges jogrend időszakában sajátos körülmények közepette hozza döntéseit Csobánka Község Önkormányzata. Tekintettel arra, hogy a veszélyhelyzet idején a képviselő-testület működése a vonatkozó törvény szerint felfüggesztésre került, a polgármester egyszemélyben – ún. átruházott hatáskörben – dönt minden olyan ügyben, amely döntéshozatal – „normál” körülmények között – a képviselő-testület feladata lenne.
Csobánkán a tavasszal már bevált metódus szerint a polgármester a döntések meghozatala előtt online konferencia keretében egyeztet a képviselőkkel, valamint a pénzügyi bizottság „külsős” tagjaival.
Ilyen eljárás előzte meg a helyi adórendelet kötelező éves felülvizsgálatát is. Nincsenek könnyű helyzetben a döntéshozók, mert az önkormányzatokat sújtó gazdasági intézkedések forrást vonnak el a büdzséből. A további takarékossági intézkedések mellett a helyi adók megemelésével – mint egyetlen saját bevétellel – lehetne kompenzálni a keletkezett hiányt.
A pandémia második hulláma a lakosság és a háztartások erőforrásait is minden bizonnyal jelentősen megnyirbálja, vagy már meg is nyirbálta úgy, hogy ennek hatásai ma még beláthatatlanok. Ezért döntött arról a testület, hogy a korábbi évek adómértékein a 2021. évben nem változtat.
A helyi adórendelet ugyan módosításra került, de elsősorban a jogalkotási törvénynek történő megfeleltetés céljával. Egyszerűbb, átláthatóbb rendelet lép hatályba 2021. január 1-jén.
Az egyetlen módosítás az, hogy az egyébként jelentős lakossági adókedvezményeket jövőre csak az veheti igénybe, aki az év utolsó napjáig esetleges tartozásait rendezi.
Annak érdekében, hogy mindenki ellenőrizhesse, van-e adótartozása, lehetőség van az adófolyószámla-kivonatot megtekinteni az alábbiak szerint:
- A www.csobanka.hu (https://ohp-20.asp.lgov.hu/szolgaltatasok) oldalon található elektronikus ügyintézésen keresztül elérhető az adózó folyószámla-kivonata. Ezen az alkalmazáson keresztül fizetési kötelezettségét is teljesítheti.
- E-mailen is igényelhető az adószámla-kivonat (szabo.csilla@csobanka.hu).
- Telefonon (06-26-320-020/4-es gomb) történő egyeztetés alapján szintén lehetőséget biztosítunk arra, hogy az adózó részére postai úton megküldésre kerüljön a kivonata.
Felhívja a hivatal a figyelmet arra, hogy a veszélyhelyzetre tekintettel személyes ügyfélfogadást nem tart, továbbá a hivatalban a 2020. december 21-31. közötti időben a képviselő-testület igazgatási szünetet rendelt el.
FIGYELEM!
A fizetési fegyelem javítását szolgáló intézkedésre ad lehetőséget az adózás rendjéről szóló (2017. évi CL.) törvény 1) 133.§ (1) bekezdése:
Az önkormányzati adóhatóság helyi adó és gépjárműadó vonatkozásában az egyszázezer forintot – természetes személyek esetében az ötvenezer forintot – elérő, kilencven napon keresztül folyamatosan fennálló adótartozással rendelkező adózó nevét, lakóhelyét, székhelyét, telephelyét, adóazonosító számát és az adótartozás összegét a helyben szokásos módon közzé teheti.
Kéri az önkormányzati adóhatóság, hogy akinek tartozása van, a saját és a közösség érdekében mielőbb rendezze azt. Fizetési nehézség esetén kérelemre az adóhatóságnak – a törvényes keretek között – lehetősége van fizetési könnyítést adni az arra rászoruló részére.